Köpvillkor, Frakt & Montering

1. Om Desigpallen.se

  • Företaget har sitt säte i Borås.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till designpallen@outlook.com med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  • Verksamheten och Webbshoppen drivs av Solskyddet i Toarp AB. 559111-3948. 
  • Varorna som säljs här kräver oftast montering av köparen, därav våra förmånliga priser.
  • Vi har alltid fri frakt i hela Sverige ochfoch retur om något är fel och vi inte lyckas lösa problemet. Läs mer nedan. 
  1. Beställning & Betalning 
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Är något fel i orderbekräftelsen, kontakta oss via vår kontaktsida.
  • Ibland är det en fördröjning på mejlet.
  • Vill du INTE använda KLARNA? Skicka ett mail till oss med era uppgifter samt SKU-nummer till den produkt ni vill köpa så ger vi er vårt Bankgiro till förskottsbetalning  
  1. Leverans
  • Våra normala leveranstider är 5-10 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen eller helgfri vardag efter och leveranser på pall såsom större gungställningar eller handgjorda skänkar som ej kräver montering kan i vissa fall ha längre leveranstid. Vi kan inte påverka dessa leveranstider.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå ska du kontakta oss vi vår kontaktsida. Fraktbolaget har högt tryck på sina leveranser och ibland tar de längre tid, speciellt tider runt extra helgdagar och ledigheter då många köper online just under dessa tider. 
  • Varorna skickas direkt från våra samarbetspartners lager, därför förekommer det att det inte står designpallen i avin och ofta leveraras de i flera olika kollin och nu behöver godkänna alla leveranser i de sms ni får från Postnord för att få komplett leverans. 
  1. Priser
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. 
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  • Frakt inom Sverige är fraktfritt och ingår i priset*
  1. Ångerrätt
  • FRI FRAKT Fram till dörren
  • 5.1 När du har fått din produkt har du ångerrätt i fjorton (14) dagar och kan returnera produkten utan anledning. Om du vill göra det, vänligen informera oss via mejl.
  • Vi på Designpallen vill självklart att du ska vara nöjd med ditt inköp. Hos oss har du därför alltid öppet köp och ångerrätt i fjorton (14) dagar efter att du erhållit din vara. Detta i enlighet med den lagstadgade ångerfristen. Om du vill returnera en vara på grund av att ni ångrar köpet, kontakta alltid vår kundtjänst så vi kan kontakta vår samarbetspartner för returer. Instruktioner för hur du går tillväga får du då av vår kundtjänst, du behöver alltid vara hemma den dagen returfrakten är bokad och enligt konsumentverkets regler måste varan gått i retur inom 14 dagar efter att ni fått den levererad, hör därför alltid av er omgående efter leverans att ni vill ha er vara retunerad. 

  • Returfrakten vid utnyttjande av ångerrätten är gratis om något är fel och vi inte lyckats lösa nya delar eller kommit överens om kompensation. Vi debiterar alltså inget oavsätt hur stora eller hur många produkter ni har beställt om något inte stämmer överens med tex produktbeskrivning. Men vi ber er ändå att tänka igenom ert köp då vi inte accepterar felköp pga storlek eller ånger tex innan ni mottagit produkten när vi redan skickat er produkt som en godkänd anledning till fri retur då det är en stor kostnad för oss med frakt, därför läs även punkt 5.2.

  • Produkten ska alltid i alla fall skickas tillbaka i sin hela originalförpackning på det sätt den har levererats på och i oförändrat skick.

  • 5.2 Ångerrätten/fri retur gäller inte:
  • När emballaget/orginalförpackningen slängts eller när kunden uppsåtligt använt varan.  
  • När kunden fått ett nedsatt överenskommet pris på en produkt genom uppsåtlig kontakt innan köpet.
  • När kunden väljer att inte hämta ut eller valt leveransdag av sin/sina produkter så att returen går åter till lagret. Fraktkostnaden kommer debiteras via Klarna utan undantag, 400 kr per fraktat kolli.
  • När kunden inte kunnat leverera tillbaka varan inom 14 dagar efter leverans vid kundens egna val om ångerrätt. 
  • När kunden inte kontrollerat måtten på varan innan köpet och vill returnera pga av fel storlek. Fraktkostnaden på 400 kr per fraktat kolli kommer att debiteras.
  • När kunden utan anledning vill returnera sin produkt.
  • När kunden inte meddelat sin ångerrätt inom 14 dagar efter leverans. 
  • När kunden med avsikt köpt flera liknande produkter för att "testa" vilken denne vill ha för att sedan retunera de andra.
  • När vi hunnit skicka varan men kunden meddelar att denne ej längre vill ha varan utan att mottagit den, vi debiterar och reglerar då via klarna 400 kr per skickat kolli.
  • På beställningar över 35.000 kr debiterar vi en hanteringsavgift på 800 kr plus 400 kr/vara om det skickats med Raben eller 400 kr/kolli om det skickats med DPD/PostNord.
  1. Reklamation och klagomål pga felaktig eller fraktskadad produkt eller avsaknad av delar till produkten. 
  • Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad, fraktskadad eller fel expedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet genom nya delar, ny produkt eller kompensation för skadan. Vi har alltid rätt att försöka åtgärda felet 2 gånger som ev uppstått vid leverans och om kunden nekar oss detta och enbart vill returnera utan ersättningsprodukt förbehåller vi oss rätten att ta ut 400 kr per skickat kolli för att täcka fraktkostnaden. Detta då enligt distansköplagen.
  • Om kunden packat upp, använt eller kasserat emballaget ses varan som använd och produkten kan inte returneras eller återbetalas. 
  • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  • Klagomålet ska skickas direkt efter att defekten eller att det fattas delar har upptäckts och innan användning, senast 14 dagar efter leverans för att vi på bästa sätt och garantera att vi kan skicka delar eller en ersättningsvara. 
  • Det är kundes ansvar att meddela oss om defekter eller sakand av delar inom 14 dagar efter leverans, om situationen skulle uppstå att kunden meddelat 14 dagar eller senare efter leveranser kan inga garantier ges att vi kan hjälpa till med reservdelar eller ersättning för ert köp. 
  • 6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
  • Eventuella fel på produkten ska alltid reklameras till oss via vår kontaktsida där du anger ditt namn, ordernummer och en beskrivning av felet och bifoga bilder av problemet.
  • Om det inte lyckas från oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten efter retur i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning och produktinformation. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1. Ansvarsbegränsning/Garanti
  • Vi tar inget ansvar för indirekta icke skador som kan uppstå på grund av produktens natur såsom sprickor eller ojämnheter i återvunna träprodukter eller produkter av liknande natur.
  • Garanti: vi har 1 års fungrionsgaranti på alla våra varor.
  • Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från fraktbolag.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
  1. Produktinformation
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning på kundens enhet. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
  • Handgjorda, återvunnet, handmålade samt massiva träprodukter kan variera i färg och ha naturliga "defekter" som tillför möbeln unikhet och charm. Detta anses inte vara den defekt utan en del av möbelns design och kan inte tas emot som en reklamation eller ett varufel om inte möbeln tappar sin funktion på grund av så stora brister som kan ha uppstått vid produktion.
  1. Information om Cookies
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
  • Läs om våra cookies här: https://designpallen.se/enable-cookies 
  1. Personuppgiftslagen
  • Vi skyddar dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med Personuppgiftslagen (1998:204). Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. Du kan som kund alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifter från vårt register.
  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  1. Tvist och lagval
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

       13. Montering

  • Majoriteten av våra produkter kräver montering, därav våra låga priser inkl frakt. Moteringsanvisningar samt skruvar och beslag medföljer er lerverans.         

     

       14. Överföring av Risker för Varan

  • Risken för varan överförs till köparen när varan kommit i köparens besittning.
  • När du som kund bär risken för varan är du skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom händelse som inte beror på säljaren.
  • När du ångrar ditt köp och väljer att skicka tillbaka varan, då bär du risken för varan tills dess den lämnats tillbaka till vårt lager.